Har man som patient rätt att välja läkare?

Hej, har en fråga om patientlagen. Vad jag förstår så ska man ha rätt att få välja sin läkare på vårdcentralen. Dock har min vct sina egna regler så att det blir jämnare fördelning på patienter per läkare. Detta håller även patientnämden med om, och det är en vettig regel. Men är det rätt enligt patientlagen? Mvh Jonas

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du huruvida man som patient har rätt att välja vilken läkare man får på vårdcentralen.

Vården ska ges med samtycke och i samråd

En av grundstenarna inom hälso- och sjukvården är att vård ska ges med samtycke (4 kap. 2 § PL) samt att vården i så lång utsträckning som möjligt ska ges i samråd med patienten (se t.ex. 5 kap. 1 § PL). Detta innebär att som utgångspunkt så måste du samtycka till den vård som ges samt att du som patient ska få möjlighet att vara delaktig i den vårdplan som sätts för dig.

Det fria vårdvalet: rätten att välja utförare

Som patient har man även rätt att få möjlighet att välja utförare av offentligt finansierad öppen vård (9 kap. 1 § PL). Med detta avses att du som patient har rätt att t.ex. välja vilken vårdcentral du går till. Någon lagregel som ger patienter rätt att välja vilken läkare man blir behandlad av finns däremot inte. Som ovan nämnt har man dock rätt att vara med och samråda gällande den vård man ska få. Således har man alltid rätt att framföra önskemål om att få en viss läkare.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare