FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/04/2019

Vad innebär att uppsägning kan ske till månadsskifte som inträffar minst en månad från uppsägningen?

I mitt kontrakt står det så här: "Uppsägning kan ske till månadskifte som inträffar minst en månad från uppsägningen." Vad exakt menas med detta? Jag sa upp min plats den 13 April och vill kunna flytta den 11-12 Maj, behöver jag då betala för min plats hela Maj?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom det i ditt kontrakt står att uppsägning sker i månadsskiftet som inträffar minst en månad från att du sagt upp platsen, så innebär det att man räknar en månad från din uppsägning den 13 april, alltså 13 maj och därifrån tar det månadsskifte som kommer närmast därefter, vilket då blir månadsskiftet maj/juni. Du kommer därför att behöva betala för platsen hela maj månad eftersom ditt kontrakt upphör sista maj. Du har dock rätt att använda din plats under denna tid.

Hoppas du fått hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare