​Vad ingår i tystnadsplikten inom hälso- och sjukvården?

Hej

Jag hade en fråga, är det tystnadsplikt tex. Om en personal nämner något till en vårdtagare om en kollega, ingår det i tystnadsplikts lagen?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att gå igenom vad som ingår i tystnadsplikten som har syftet att skydda patientens integritet och förtroende för vården. Samt även besvara din fråga om information om en kollega som lämnas till en patient omfattas av tystnadsplikten. Jag kommer tillämpa Offentlighets- och sekretess (OSL) som innehåller regler för offentlig verksamhet och Patientsäkerhetslagen (PSL) som innehåller regler för privat verksamhet.

Vad ingår i tystnadsplikten inom hälso- och sjukvården?

Reglerna för tystnadsplikt och sekretess inom vården har syftet att skydda patienternas integritet och förtroende för vården. Sekretessen inom vården regleras i två olika lagar, men sekretesskyddet ser ungefär lika ut för alla patienter oavsett om det rör sig om offentlig eller privat verksamhet.

Som huvudregel gäller sekretess inom hälso- och sjukvården. Sekretess innebär att alla inom hälso- och sjuk vården har en tystnadsplikt gentemot vårdtagaren. Detta innefattar alla uppgifter om vårdtagarens personliga förhållanden. Som vårdgivare och anställd inom vården får man inte under några omständigheter lämna ut uppgifter om patienten utan patientens godkännande. Detta gäller all personal inom hälso- och sjukvården som kommer i kontakt med patienter oavsett personalens yrke. Personal som behandlar patienten kan dela med sig om omständigheter om patienten till sina kollegor om denna kollegan deltar i vården av patienten. Som patient har man rätt att själv bestämma vem som ska få ta del av uppgifterna om ens tillstånd (25 kap. 1 § OSL och 6 kap. 12 § PSL).

Det finns vissa omständigheter som kan bryta sekretessen utan patientens godkännande. Detta rör fall som är kopplade till att exempelvis en domstol eller polismyndigheten behöver få reda på om personen som de letar efter befinner sig på en vårdavdelning, eller om det handlar om misstanke om brott som kan ge straff på minst ett års fängelse. Sjukvårdspersonalen har då rätt att göra en polisanmälan och på begäran lämna ut information om patienten. Om personal inom hälso- och sjukvården uppmärksammar att ett barn far illa har den en anmälningsplikt till socialstyrelsen (14 kap. 1 § Socialtjänstlagen).

Sammanfattning och vägledning

Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt gentemot patienternas uppgifter. De får inte bryta sin tystnadsplikt förutom vid de fallen jag har skrivit om ovan, eller om patienten lämnar ett samtycke. I OSL framkommer det ingenting om att denna tystnadsplikten sträcker sig till att omfatta information om kollegor som lämnas till patienter. Detta innebär alltså att svaret på din fråga är att det inte omfattas av tystnadsplikten. Det du kan göra är att prata med kollegan om detta och att säga att du inte tycker att den borde prata om kollegor med patienter, du kan även vända dig till din chef för att få ytterligare hjälp.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare