FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/04/2020

Vad ingår i en fastighet?

Jag fick ta över mitt föräldrahem som enskild egendom. Mamma lämnade saker kvar, då hon inte fick plats med allt. Flyttade från villa till 2 rök. Nu anser hon att hon kan komma o plocka saker. Vems är sakerna, mamma eller mina ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Så som jag uppfattar det så undrar du huruvida sakerna som befunnit sig i föräldrahemmet tillhör din mamma eller dig.

Beroende på hur du har fått ta över föräldrahemmet och vad ni har kommit överens kan spela in och har betydelse för vem som äger sakerna. När man överlåter en fastighet så finns det uppräknat i Jordabalken (JB) vad som ingår i en fastighet.

Det som tillhör en fastighet är inredning som är stadigvarande tex : badkar och annan sanitetsanläggning, spis, värmeskåp och kylskåp samt maskin för tvätt eller mangling. Andra saker som finns i en fastighet hör inte till fastigheten (2:2 JB).

Det är svårt att göra en riktig bedömning eftersom jag inte vet alla omständigheter som berör "övertagandet" av föräldrahemmet. Däremot så har jag svårt att se övertagandet av föräldrahemmet även ska innefatta de saker som tidigare funnits i huset.

Skulle ni behöva mer rådgivning så kan ni vända er till våra jurister på Lawline. Hoppas du fått din fråga besvarad och att ni löser detta.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare