Vad ingår i arv?

Jag och min syster tog över föräldrahemmet min bror löste vi ut. Jag undrar hur det fungerar min syster dog april 2017 och vi tog över föräldrahemmet i orubbat bo.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du säger att du och din syster löste ut er bror antar jag att det slutade med att du och din syster äger halva föräldrahemmet var. Om din syster då äger halva föräldrahemmet ska värdet på detta ingå i hennes dödsbo, och ska sedan fördelas mellan hennes arvingar. Om hon ägde specifika saker i föräldrahemmet och inte bara en generell andel av allt, ska dessa ingå i hennes dödsbo. Vilken specifik egendom som i övrigt ska ingå i hennes dödsbo finns det inga regler om och måste därför avgöras av er. Oavsett hur ni gör ska tillgångarna som tillfaller hennes dödsbo uppgå till värdet av halva föräldrahemmet. Tänk på att om en bodelning ska göras på grund av hennes bortgång ska halva föräldrahemmets värde ingå, om det inte var hennes enskilda egendom. Om det är hennes enskilda egendom går det direkt till dödsboet. Tänk även på att värdet påverkar laglott och efterarv.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare