Vad har man för rättigheter som köpare av en bil som visar sig ha fel och försämras efter köpet?

Hej!

Jag undrar vad vi har för rättigheter när vi köpt en bil från en bilfirma och efter 3,5 månader (hade garanti i 3 månader) så går kamkedjan sönder (vilket orsakar fler skador på bilen). Firman säger då att verkstaden som de samarbetar med kan laga bilen och firman kan stå för 35% om vi lagar bilen hos dem. Bilen köptes för 97 000 kr och att laga bilen ska kosta 60 0000 kr. Vi anser att firman ska betala hela kostnaden. Vi har läst i konsumentköplagen men har svårt att tolka den. Vi undrar vad vi har för rättigheter. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt konsumentköplagen (KKöpL) så finns det möjligheter för en köpare att kräva avhjälpande (reparation) eller prisavdrag (kostnad för reparation) om det är ett fel i varan. Det första som då måste utredas är om det är fel på bilen i lagens mening.

Är det fel på bilen i lagens mening?

Som ni kanske redan har sett så listas det upp omständigheter i lagen som kan innebära att en vara är felaktig i lagens mening.(16 § KKöpL) Utan mer detaljerad information om själva felet i bilen, vad som har sagts av säljare vid köptillfället och köpeavtalet så är det svårt för mig att säga exakt vilken grund som är mest lämpad att hänvisa till av de som listas upp. Men en möjlig grund är att säljaren i ert fall kan ha underlåtit att berätta om skicket på kamkedjan för dig, som han kände till eller borde ha känt till som säljare av bilen. En sådan upplysning som skulle ha inverkat på vare sig ni köpte bilen eller inte. Hade ni vetat om skicket på kamkedjan (och att den kunde gå sönder snart) så kanske ni inte hade köpt bilen alls. Om detta har hänt så ska felet i bilen som ni nu upptäckt räknas som ett fel i lagens mening. (16 § 3 stycket 2 punkten KKöpL)

En annan grund som kan passa in är att bilen helt enkelt inte stämmer överens med beskrivningen som säljaren har gett er och den har inte de egenskaper som säljaren har sagt att den ska ha.(16 § 2 stycket 3 punkten KKöpL)

Nu har inte jag tillräckligt kunskap om bilar, men felet i bilen kan även anses vara ett fel i lagens mening om felet innebär att bilen är så bristfällig att användningen av den kan innebära fara för liv eller hälsa. (18 § 2 punkten KKöpL)

Säljaren bär också ansvaret för felet som finns vid köptillfället även om felet visar sig senare efter köpet. Och om en försämring av varan uppkommer efter köpet så ska ett fel i varan anses föreligga, om försämringen beror på säljarens avtalsbrott. Avtalsbrottet kan då vara att säljaren inte har upplyst er köpare om bilens skick eller skrivit en beskrivning av bilen som inte stämde.(20 § KKöpL)

Dina rättigheter som köpare

Om det föreligger ett fel i bilen enligt lagens mening så har man som köpare rätt till exempelvis avhjälpande eller ersättning för att avhjälpa felet. (22 § KKöpL)

För att ha rätt till detta måste man som köpare reklamera felet till säljaren inom skälig tid.(23 § KKöpL) Och utifrån er fråga så låter det som ni redan har gjort det. Eftersom ni har meddelat säljaren om felet.

Som köpare har ni rätt till att få felet avhjälpt. Säljaren är alltså skyldig att reparera felet i bilen på sin egna bekostad.(26 § KKöpL) Om detta inte sker kan ni som köpare istället ha rätt till prisavdrag, vilket innebär att ni kan få ersättning för den kostnad som krävs för att ni själva ska reparera bilen. (28 § KKöpL)

Utan mer information om själva köpet och om bilens fel kan jag tyvärr inte ge er ett mer exakt svar på vad ni kan kräva. Men jag hoppas att mitt svar kan hjälpa er att hitta en lämplig grund i lagen till varför det är ett sådant fel som ni kan få reparerat eller ersättning för. Annars är ni alltid välkomna att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare