Vad har man för rätt som samägare av ett hus

Om laglotten utgörs av ½ av en bostadsrätt hur länge kan den andra ½-ägaren sitta kvar utan att sälja och därmed hålla inne min laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om samägande finner man i samägandelagen (SÄL).

Om din laglott är en halv bostadsrätt äger du den halvan oavsett vad den andre parten väljer att göra med sin andel. Du kan tex sälja din andel om du vill. Du kan inte tvinga den andre parten att sälja sin andel, men du kan tex erbjuda att köpa den andres andel. Som samägare måste ni båda vara överens om någon ska göras med huset som helhet, tex om det ska byggas om (1 § SÄL). Även om du inte kan tvinga den andre ägaren att sälja sin del har du enligt 6 § SÄL rätt att få genom en offentlig auktion av huset.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare