Vad har man för rätt att stoppa någon annan från att skada sig själv?

Hej! Är det lagligt för ´vanligt´ folk att gripa/hålla fast någon som skadar sig själv, eller som kommer skad sig själv? Med vanlig person menar allmänheten (någon som inte är utbildad till tex polis eller ordningsvakt) Är det okej att hålla fast någon i väntan på polis?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt i Brottsbalken och Rättegångsbalken. I rättegångsbalken finns bestämmelser om envarsgripande och i brottsbalken finns bestämmelser angående nöd och nödvärn, jag kommer gå igenom alla tre nedan.

När får ett envarsgripande ske?

Den vanligaste situationen när man talar om vanliga människors rätt att ingripa är troligen genom envarsgripande som finns reglerat i rättegångsbalken. Med stöd av denna regel så har vem som helst rätt att stoppa en person som har begått ett brott där fängelsestraff kan bli följden (24 kap. 7 § Rättegångsbalken). Rekvisiten gör det dock problematiskt att använda sig av bestämmelsen vid en situation där någon skadar sig själv, ett envarsgripande kräver att det ska vara ett brott som har begåtts. Med tanke på att det inte är olagligt att skada sig själv så länge som det inte sker genom någon annan typ av brott så blir därmed inte denna bestämmelse tillämplig i de flesta fall.

Vad gäller angående nöd och nödvärn?

Två andra viktiga bestämmelser i en situation när någon skadar sig själv är bestämmelserna om nöd och nödvärn i brottsbalken. Dessa bestämmelser är ansvarsbefriande, detta är viktigt vid en situation där man t.ex. skulle hålla fast någon som försöker skada sig då detta skulle kunna anses utgöra olaga frihetsberövande, vilket är straffbelagt med böter och fängelse (4 kap. 2 § Brottsbalken).

Nödvärn

Den starkaste bestämmelsen är nödvärn. Ansvar ska endast utdömas om handlingen ska anses vara uppenbart oförsvarlig, detta är ett väldigt högt krav. Det som ställer till det med tanke på nödvärnsbestämmelsen är att det in princip också kräver att ett brott har begåtts eller är på väg att begås (24 kap. 1 § Brottsbalken). Som tidigare nämnt så är det inte straffbart att skada sig själv och därmed så finns det ingen rätt att ingripa med nödvärn som stöd, om det inte sker genom ett brott. Fördelen med nödvärn är att det även kan nyttjas mot ett överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom. Därmed kan det vara tillämpligt i vissa fall även innan en person skadar sig själv om denne planerar att göra det genom en brottslig handling.

Nöd

Den andra bestämmelsen som finns är nöd. Ansvar ska endast utdömas om handlingen ska anses som oförsvarlig. Detta är inte ett alls lika högt krav som för nödvärn. Fördelen med nöd är att det är tillämpligt för situationer där fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse (24 kap. 4 § Brottsbalken). Det är därmed inget krav på brott som i tidigare fall. Bestämmelsen ska därmed kunna användas som ansvarsbefriande grund om du skulle behöva stoppa någon från att skada sig själv genom att t.ex. hålla fast dom, som egentligen kan innebära ett brottsligt olaga frihetsberövande. Vad som är viktigt att komma ihåg är att det som du gör ska vara proportionerligt till situationen för att du inte ska gå över kravet att handlingen inte ska vara oförsvarlig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare