Vad har jag för uppsägningstid som provanställd och har jag rätt till ob-ersättning?

Hej! Jag har sen förra veckan börjat arbeta som konditor (bakar bröd också) på ett kafe för X. Det är provanställning på 6 månader, med chans till tillsvidareanställning.

Det står konditor på mitt anställningsavtal, men jag ska tydligen ta hand om luncher och diska också när kocken och diskpersonal är lediga. Jag trivs inte alls med att det ska vara så!

Hur ser min uppsägningstid ut som provanställd inom X?

Sen undrar jag också om jag har rätt till ob-ersättning. Det står flextid på mitt avtal. Jag får bestämma mina arbetstider själv säger min chef och har börjat vid 4-5 tiden på morgonen. Men min chef säger att jag inte får ob för de timmarna. Har jag rätt till ob -ersättning?

Tack på förhand!

Hälsningar

/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Jag får även be om ursäkt för att ditt svar har fått dröja.

Jag kommer dela upp ditt svar i två rubriker utefter dina två frågor: 1. Vad du har för uppsägningstid som provanställd och 2. Om du har rätt till någon ob-ersättning.

Gällande uppsägningstid som provanställd

Lagen om anställningsskydd (LAS) anger att provanställning får ske på högst sex månader. Om arbetstagaren eller arbetsgivaren inte vill att anställningen ska fortsätta kan båda parter avsluta anställningen innan prövotidens slut. Lagen anger ingen uppsägningstid för provanställning och det är därför som utgångspunkt fritt fram för dig avsluta anställningen när du vill. Din arbetsgivare har däremot en skyldighet underrätta dig minst två veckor i förväg att anställningen inte kommer fortgå eller övergå till en tillsvidareanställning (31 § och 6 § LAS).

Notera dock att ditt anställningsavtal alternativt ett eventuellt kollektivavtal på arbetsplatsen kan reglera en uppsägningstid som gäller före lagens regler. Så min rekommendation är att du kollar upp detta först (2 § LAS).

Gällande rätt till ob-ersättning

Om man arbetar obekväma arbetstider, exempelvis tidiga morgnar i ditt fall, kan man ha rätt till ersättning för detta (ob-ersättning) om det regleras i ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller om man avtalat om detta direkt med arbetsgivaren. Det finns dock ingen lag som reglerar rätt till ersättning för obekväm arbetstid.

Min rekommendation i denna fråga är återigen att kolla upp om ett kollektivavtal finns på arbetsplatsen och i så fall om den säger något om ob-ersättning för dig. Om kollektivavtal saknas har du ingen rätt till ob förutsatt att du inte avtalat om det själv med arbetsgivaren, men så verkar inte vara fallet eftersom arbetsgivaren hävdar att du inte har rätt till det.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare