Vad har hyresvärden för skyldigheter gällande reparationer?

Hej!

Jag undrar vad hyresvärdar har för skyldigheter gällande renoveringar i hyresrätter, då det finns regler för golvytan, tapetsering ,målning vissa år. Jag undrar hur det är med köksluckor/kökslådor som inte gjorts vid sedan det byggdes 1968.

Som börjar hänga lite här och där.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga gäller hyra av bostad varför jordabalken (JB) är tillämplig. I 12 kap. jordabalken regleras frågor kring hyresrätter. Jag tolkar din fråga så att din hyresrätt är en bostadslägenhet utan något avtal om förhandsklausul. I det fall lägenheten används för fritidsändamål, som lokal, är ett enfamiljshus eller en hyresrätt inom en ägarlägenhetsfastighet finns det andra undantag än vad jag kommer redogöra för.

Vilka skyldigheter har hyresvärden?

Hyresvärden ska erbjuda lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 §). Detta innebär också att hyresvärden med rimliga tidsmellanrum ska ombesörja tapetsering, målning och andra reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12 kap. 15 §).

Vilka skyldigheter har du som hyresgäst?

Du som hyresgäst har en vårdplikt som innebär att du löpande ska hantera skötsel av lägenheten, som att hålla den ren och städad. Du är även skyldig att ersätta all skada som uppkommer i lägenheten genom att du eller en gäst agerar oförsiktigt (12 kap. 24 §).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är hyresvärden skyldig att stå för sedvanliga reparationer och ska åtgärda fel eller brister i lägenheten så länge de inte har orsakats av dig eller en gäst genom oförsiktigt agerande. I din fråga framgår att köksluckorna inte blivit reparerade eller utbytta sedan 1968, det låter därför som att de har blivit dåliga på grund av slitage genom åren varför hyresvärden bör stå för reparationen.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänlig hälsning,

Hanna HaavistoRådgivare