FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/05/2022

Vad har grannen rätt att göra om Thujan växer på tomtgränsen och får grannen ändra ett gemensamt staket utan medgivande?

Vi bor i radhus och de staket som delar de smala tomterna är gemensamma. Igår kom vi hem efter att varit bortresta en vecka. Upptäcker då att grannen står och klipper ner vår thuja som står precis vi tomtgränsen. Thujan har blivit hög och grenar hänger in över grannens tomt, så vi har sagt att vi ska beskära thujan men inte gjort detta ännu. När jag frågade vad han höll på med blev han väldigt otrevlig i tonen och sa att det var flera veckor sedan thujan skulle klippas, men inget hade hänt så då hade han rätt att göra det själv. Jag höll inte med och påpekade att det är viktigt med kommunikation, men det är helt omöjligt att få honom att förstå att han gjort fel. Polisanmäl då, som han sa! Han har även sågat bort en stor del av thujans stam, som står 20 cm från staketgränsen. På framsidan har han dessutom sågat bort stammen på en cypress, även den står innanför det gemensamma staketet. Han ska nu byta staket, till ett som är betydligt högre än det gamla som var 90 cm högt. Jag menar att 3,6 m utanför fastigheten får staketet max vara 110 cm, men givetvis håller han inte med. Vad gör man och vilka regler gäller? Staketet är som sagt gemensamt, så enligt mig måste man stämma av med sin granne innan man sätter igång. Och får man såga ner stammar på träd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Angående Thujan gäller enligt 3 kap 1 § JB att var och en ska ta skälig hänsyn till sin omgivning. Det innebär att man ska försöka respektera varandras tomter. Det är således korrekt att det bästa är att kommunicera och försöka komma till en lösning tillsammans. Enligt 3 kap 2 § JB får dock en granne ifall gren eller rot tränger in på personens tomt ta bort dessa, om ägarens till fastigheten har getts tillfälle att ta bort de grenar som hänger in på grannens tomt, men inte gjort det. Ifall det stämmer att han har bett er klippa ned den för flera veckor sedan är det möjligt att han har rätt att klippa ned den själv. Ett krav är dock att er Thuja har medfört olägenhet för grannen. T. ex genom att han inte kan plantera något där eller att den växer in på plats där han sitter eller liknande.

I lagen talas dock enbart om gren och rot. Det sägs ingenting om möjligheten att kapa en stam på. Han har således inte haft laglig rätt att såga bort Thujan eller Cypressens stam. Med tanke på att han inte har haft lagstöd utgör det således skadegörelse som ni kan få ersättning för enligt 2 kap 1 § Skadeståndslagen, samt 5 kap 7 § Skadeståndslagen för att bestämma skadans värde.

Angående staketet krävs det enligt 6 kap 1 § 7 p. Plan- och Byggförordningen bygglov för att väsentligt ändra staket. Det framgår inte ifall han har bygglov, men det verkar inte så. Om så inte är fallet har han inte stöd i lag varpå ni kan anmäla till byggnadsnämnden som är tillsynsmyndighet. Enligt 11 kap 20 § PBL kan byggnadsnämnden då förelägga er granne att rätta till staketet inom viss tid. Ifall er granne inte följer föreläggandet får byggnadsnämnden förordna om att åtgärden ska göras på den försumliges bekostnad enligt 11 kap 27 § 3 st PBL

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare