FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/12/2018

Vad har grannar rätt att göra?

Hej!

Jag tänkte passa på att fråga lite saker.

Kan man portförbjuda sin granne att komma över till vår tomt och klippa av grenar från sin häck?

Det vill säga om det skulle växa över såna till vår tomtgräns.

Om man inte skulle tycka om sin granne överhudtaget.

Skall man då säga det?

(Flyttade in på gatan efter oss i Mitten på Maj)

Jag tycker verkligen inte om denna grannen.

De sköter inte om sin tomt och då tänker jag på deras häck som de sagt 2 gånger att de ej är nöjda .

Men tar som vanligt inte tag i saker.

Dessutom så hade dom en väldigt högljudd fest på Midsommarafton.

Sen i somras så hade de 2st till fester med ungdomar även högljutt då också.

Är trött på dessa ungdomar.

Jag tycker att de borde flytta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3 kap jordabalken (JB). I 3:1 JB slås fast att var och en vid nyttjande av sin egen eller annans fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. Vidare stadgas i 3:2 JB att om grenar tränger in på någon annans fastighet och det medför olägenhet för denna, får hen ta bort grenen. I första hand ska dock den som äger exempelvis häcken ta bort grenarna. Detta betyder i ditt fall att den som i första hand ska ta hand om grannens häck är grannen själv. Om grannen behöver stå på din mark när denne gör det är det därmed okej. Du kan inte portförbjuda din granne att komma över och klippa sin häck från din tomt.

Gällande om du ska säga till grannen att du inte tycker om denne är inte något jag kan avgöra. Enligt min mening kan det dock vara bra att tala med grannen om vad som stör dig på ett vänligt sätt. Ni kan säkert komma överens på något sätt.

Gällande de högljudda festerna är det inte något du kan göra något åt. Att hålla fester då och då är inte olagligt. Mitt råd är även här att tala med grannen och försöka nå en överenskommelse.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare