Vad har ett erkännande för betydelse i brottmål?

Hej, det är så att min flickvän troligtvis kommer bli åtalad för ett brott, om hur nu blir åtalad och jag erkänner brottet, läggs åtalet ner för henne då?.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

I brottmål utgör ett erkännande endast ett bevis. Domstolen har enligt 35 kap. 3 § rättegångsbalken skyldighet att utifrån aktuella omständigheter avgöra vilket betydelse erkännandet har. Du kan med andra ord inte vara säker på att bli dömd endast på grund av att du erkänner ett brott. Ett erkännande kan emellertid användas som ett av många bevis, men värdet kan variera avsevärt.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att ditt erkännande inte på egen hand kan leda till att ni blir döma för brott i domstol. Det behövs fler bevis för att nå upp till beviskravet ställt utom rimligt tvivel.

Hoppas du är nöjd med svaret, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare