Vad händer om tillkallad målsäganden inte går på rättegången?

Om jag struntar i att gå på rättegång jag är kallad till får man något straff då eller vad händer.

Jag själv är målsäganden.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler för rättegång finns i rättegångsbalken, som förkortas RB. Jag kommer gå igenom och förklara de regler som är aktuella för just din fråga.

Målsägandens närvaro vid rättegång
Utgångspunkten är att alla parter i målet ska infinna sig personligen vid en rättegång, om inte domstolen beslutat om annat (11 kap. 5 § RB). Det innebär att om domstolen inte nämnt något annat så ska både åtalad och målsäganden ska dyka upp på rättegången när denna ska hållas. Eftersom du nämner att du fått en kallelse, så innebär detta med största sannolikhet att du behöver närvara vid rättegången.

Skulle det vara så att målsäganden inte dyker upp på rättegången, kan domstolen besluta att huvudförhandlingen ställs in och ska genomföras en annan dag (46 kap. 2 § 4 punkten RB). Domstolen kan dock också besluta att huvudförhandlingen ändå ska genomföras, även om målsäganden inte är på plats, om domstolen bedömer att personen inte behöver höras och vara närvarande.

Skulle domstolen besluta att du måste vara på plats, och huvudförhandlingen inte kan genomföras för du inte dyker upp, kan du bli tvungen att betala ett så kallat vite (9 kap. 7 § 1 stycket RB). Vite är en sorts böter som kan utdömas för att du inte dykt upp till rättegången.

Sammanfattning samt rekommendation
Eftersom du blivit kallad till rättegång, så kommer du med största sannolikhet behöva närvara vid denna. Om du inte skulle dyka upp, kan domstolen besluta att rättegången ska hållas vid en annan tidpunkt. Skulle du fortfarande välja att inte komma till rättegången, kan domstolen även utdöma en sorts böter (ett vite) som du blir tvungen att betala om du inte dyker upp.

Skulle det vara så att anledningen till att du funderar på att strunta i rättegången är att du är rädd, så har du rätt att ha med en stödperson till rättegången. Stödpersonen kan vara en nära vän, familjemedlem eller liknande. Om du skulle vara rädd för din egen säkerhet, kan du även prata med polis eller åklagare om detta för att få hjälp med att tillvarata dina rättigheter under rättegången.

Jag hoppas att du med detta fått din fråga besvarad. Om du har fler funderingar är du alltid välkommen att återkomma med dessa till oss på Lawline!

Jag önskar dig ett gott nytt år!

Vänligen,

Hilma NilssonRådgivare