Vad händer om svarande uteblir vid tingsrättsförhandling?

Vad händer om inte mamman till mina barn dyker upp på en tingsrättsförhandling angående att ja vill ha ensam vårdnad om barnen utan någon giltig anledning?

Lawline svarar

Hej!

Då det rör sig om en vårdnadstvist gäller regler anpassade för att målet ska få ett så korrekt utfall som möjligt. Jag utgår från att det är du som väckt talan i domstol och mamman kallas då "svarande". Bestämmelser om hur domstolen hanterar mammans utevaro hittar vi i 44 kap. 3 § st 3 Rättegångsbalk.

Där klargörs att domstolen kommer försöka få mamman att närvara vid tingsrättsförhandlingar. Domstolen kommer då först förelägga mamman med vite (böter) om hon inte dyker upp vid förhandlingen. Om hon trots vite inte dyker upp, kan domstolen istället bestämma att hon ska hämtas omedelbart, eller till en senare förhandling.

Hon har en skyldighet att dyka upp vid tingsrättsförhandlingen och domstolen kan alltså använda både böter och inhämtning som medel.

Tack för att du vänder dig till Lawline, du är såklart välkommen att höra av dig igen om du fortfarande funderar över något!

Sara HillRådgivare