Vad händer om min arbetsgivare går i konkurs?

Företaget har en löneskuld till mig sen september. Vad händer om företaget går i konkurs. Löneskulden är lämnad till tingsrätten då arbetgivaren bestrider kravet från kfm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett företag försätts i konkurs görs en rangordning av de fordringar som borgenärerna har på företaget. En konkurs innebär per definition att företaget har för mycket skulder som denna inte kan betala i tid, företaget är med andra ord insolvent. En naturlig följd av detta är att de tillgångar som företaget har med största sannolikhet inte kommer att räcka för att betala av alla skulderna. Med anledning av detta har turordningen, i vilken borgenärerna kommer att få utdelning, stadgas i förmånsrättslagen, https://lagen.nu/1970:979. Din fordran på lön är i lagens mening en allmän förmånsrätt, 12 § https://lagen.nu/1970:979#P12S1, och kommer att utdelas först efter att borgenärer som har en särskild förmånsrätt, som t.ex. panträtt i viss egendom, har fått sin utdelning, 15 § https://lagen.nu/1970:979#P15S1. Detta innebär, som du säkert förstår, att det blir svårt att svara på din fråga utan någon som helst insikt i företagets ekonomi då det är oklart hur långt företagets pengar räcker.

Det finns utöver detta begränsningar i 12 § som t.ex. säger att en lönefordran inte får ha förfallit till betalning tidigare än 3 månader innan konkursen. Om lönefordran inte uppfyller kraven i 12 § räknas den som en oprioriterad fordran vilket innebär att den hamnar ännu längre ner i turordningen. Av 18 §, https://lagen.nu/1970:979#P18S1, så framgår att alla oprioriterade fordringar har inbördes lika rätt vilket innebär att de kommer att få dela på pengarna som blir över efter de fordringar som har förmånsrätt. I ditt fall har ju företaget inte gått i konkurs ännu vilket innebär att det förmodligen skulle bli så att några av dina lönefordringar skulle kunna anses som oprioriterade. Dock är fallet så att om man inom fyra månader från det att lönefordran förfallit har gjort den lönefordran till föremål för tvist så omfattas den av den allmänna förmånsrätten om konkursansökningen görs inom 2 månader från det att tvisten slutligt har avgjorts, 12 § 3 st, https://lagen.nu/1970:979#P12S3. Du kan alltså under vissa omständigheter få en utökad tid, efter vilken fordran kommer anses som oprioriterad.

Sammanfattningsvis, om företaget går i konkurs kommer din fordran att hamna efter de fordringar som har bättre rätt till utdelning än dig. Om det finns pengar över efter borgenärerna med de särskilda förmånsrätterna har fått betalt så kommer överskottet att fördelas mellan de allmänna förmånsrätterna. Om din fordran inte uppfyller kraven i 12 § kommer den att räknas som oprioriterad, vilket ytterligare minskar chanserna för att du kommer få betalt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar,

Sara ElleforsRådgivare