Vad händer om man inte kan betala av ett lån?

Hamnar jag i brottsregistret om jag har skyldig pengarna till banken och har inte råd att betala i detta nu.

Banken har gjort en stämning där jag erkänner att jag är skyldig den summan och att vill betala men har inte möjlighet nu.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad som händer om du inte kan betala av ditt banklån.

Först vill jag påpeka att du inte har gjort dig skyldig till något brott genom att inte betala av ditt lån. Du behöver alltså inte oroa dig för att hamna i brottsregistret. Det som händer när du inte betalar av i tid är att du först får påminnelser från banken om att betalningen är sen. Om du inte betalar när du fått påminnelser kommer ärendet att skickas till Kronofogdemyndigheten. Hos Kronofogden kan banken ansöka om utmätning. Utmätning innebär att Kronofogden kan ta dina egendomar för att sälja dom för att kunna betala av din skuld (4 kap. utsökningsbalken).

Resultatet av att ärendet hamnar hos Kronofogden är att du får en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning leder till att det blir svårt att ta nya lån eller köpa saker på kredit. Anmärkningen finns kvar hos Kronofogden i 3 år för privatpersoner. Om du undrar mer om betalningsmärkningar kan du läsa om det på Kronofogdens hemsida. Hemsidan hittar du här.

Jag rekommenderar att du kontaktar din bank och förklarar ditt läge för dem. Banken har som mål att få tillbaka pengarna du lånat och kan därför ibland sätta upp en ny betalningsplan som passar din situation bättre.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Lycka till!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare