Vad händer om man erhåller en gåva under skuldsanering?

jag har skuldsanering och en bekant vill ge mig ett gåvobrev på 75000 vad händer för mig då? Får jag behålla pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du får en sådan gåva kan det vara så att någon av borgenärerna, dvs någon av dem som du hade skulder till, ansöker om att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras. (48§ Skuldsaneringslagen) Om varken borgenärerna eller du ansöker om att skuldsaneringen ska ändras så kommer du att kunna behålla pengarna. Om någon av borgenärerna anser att du har betalat för lite och ansöker om ändring så kan din betalningsplan förlängas men den förlängs inte om du själv ansöker om ändring. Du kan läsa mer om skuldsanering på Kronofogdens hemsida HÄR.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare