FrågaARBETSRÄTTSjuk 01/04/2022

Vad händer om man blir sjukskriven när man har en intermittent anställning?

Hej! Jag är timanställd( Intermittent anställd ) vid ett företag just nu. Men jag riskerar att bli sjukskriven i sex månader pga en operation. Hur funkar det då? Blir man av med jobbet eller får man bara ingen lön?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är en intermittent anställning?

En intermittent är en anställningsform som inte är lagreglerad. Det är en typ av behovsanställning som helt enkelt innebär att man arbetar vid behov. Det innebär att man endast har en anställning de dagar som man jobbat. Varje arbetspass är en ny anställning kan man säga. Mellan arbetstillfällena finns det inget anställningsförhållande mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.

Vad händer om du blir sjukskriven och har en intermittent anställning?

Om den avtalade anställningstiden är kortare än en månad inträder rätten till sjuklön först efter att arbetstagaren varit anställd i fjorton dagar i följd (3 § lag om sjuklön). Som intermittent anställd måste du alltså ha arbetat mer än fjorton dagar i följd för att få rätt till sjuklön, eftersom ett nytt anställningsförhållande uppstår vid varje arbetstillfälle.

Eftersom sjuklön är avsedd att kompensera arbetstagaren för dennes missade arbetstillfällen vid sjukdom, innebär det att för att en rätt till sjuklön ska föreligga vid en intermittent anställning måste arbetstagaren vara schemalagd. Du har alltså rätt till sjuklön under de dagar du är schemalagd, men inte om sjukdom skulle inträffa på dagar mellan dina arbetstillfällen.

Sammantaget

Är du inte schemalagd under tiden som du kommer vara sjukskriven så händer alltså inte så mycket. Det anses nämligen inte föreligga ett anställningsförhållande mellan dig och arbetsgivaren under denna tiden, och du har då inte heller rätt till lön som utgångspunkt. Du kan dock ha rätt till sjuklön om du har arbetat över fjorton dagar i dag.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare