FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/04/2024

Kan arbetsgivaren kräva att arbetstagare tillhandahåller sin journal?

Hej! Min fråga gäller kring företagshälsovården och samtycke av journaler. Jag är lärare i grundskolan med en upptrappning av sjukskriving. Arbetar nu 50% och ska gå upp till 75% i mitten av maj. Min chef tror inte på att jag kommer att klara av att arbeta heltid i augusti. Min läkare har gjort bedömningen att jag bör klara det och försäkringskassan har godkänt min sjukskriving. Min chef vill ha en ytterligare medicinsk bedömning och har bokat ett möte med företagshälsovården om en vecka. Jag känner mig kränkt och motarbetad. Jag tror att jag kan hamna i en situation där företagshälsovården vill göra en utredning av arbetsförmåga. Jag vill inte ge samtycke till mina journaler då det står mycket känsliga uppgifter som rör min integritet. Jag vill inte att någon läkare förutom min behandlade läkare ska ta del av de uppgifterna. Är väl omhändertagen av vården och är inte i behov av ytterligare en instans. Kan jag med en trygghet neka till samtycke av journaler till företagshälsovården? Är orolig över att min chef ska tycka att jag inte är samarbetsvillig och vill avsluta min anställning? Har pratat med ett skyddsombud som tycker att jag ska på på mötet. Vad gäller samtycke av journaler är mindre tydligt och ev konsekvens av att säga nej. Vad kan ni råda mig till? Mvh Veronica

Lawline svarar

Arbetsgivare har aldrig rätt att kräva att en arbetstagare tillhandahåller sin journal. Det handlar om inre sekretess som innebär att du som arbetstagare kan hålla uppgifterna hemliga. Se gärna 25 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen.

Arbetsgivaren kan kräva ett läkarintyg från arbetstagaren, men då har arbetstagaren rätt att dölja sin diagnos samt de siffror som kan avslöja vilken diagnos som arbetstagaren har.

I ditt enskilda fall så skulle jag säga att varken arbetstagaren eller företagshälsovård har rätt till din journal. Med detta sagt så måste du emellertid samarbeta med företagshälsovården på andra sätt än de som arbetsgivaren olagligen försöker kräva av dig. Min spontana gissning är att din arbetsgivare försöker att avsluta din anställning. Du nämner att du vill återgå till full tid under augusti vilket innebär att du som lärare har en viss tid av att inte vara närvarande på arbetsplatsen utan att elever är närvarande. Argumentera för att du kommer kunna visa din arbetsgivare att du är kapabel till att arbeta full tid och att arbetsgivaren kommer kunna se detta under augusti.

Om du får problem med din arbetsgivare, hör av dig till oss! Det många inte vet är att när en arbetsgivare försöker ta ifrån dig din anställning så kan man få åter det man "investerat" i att anlita ett ombud på sin skatt året efter. Kostnaden landar därmed endast tillfälligt på dig men slutligen i praktiken på staten.

Med vänliga hälsningar,

Casandra Christiansen

Casandra ChristiansenRådgivare