Kan arbetsgivaren kräva att arbetstagare tillhandahåller sin journal?
Lawline svarar
Arbetsgivare har aldrig rätt att kräva att en arbetstagare tillhandahåller sin journal. Det handlar om inre sekretess som innebär att du som arbetstagare kan hålla uppgifterna hemliga. Se gärna 25 kap 1 § offentlighets- och sekretesslagen.
Arbetsgivaren kan kräva ett läkarintyg från arbetstagaren, men då har arbetstagaren rätt att dölja sin diagnos samt de siffror som kan avslöja vilken diagnos som arbetstagaren har.
I ditt enskilda fall så skulle jag säga att varken arbetstagaren eller företagshälsovård har rätt till din journal. Med detta sagt så måste du emellertid samarbeta med företagshälsovården på andra sätt än de som arbetsgivaren olagligen försöker kräva av dig. Min spontana gissning är att din arbetsgivare försöker att avsluta din anställning. Du nämner att du vill återgå till full tid under augusti vilket innebär att du som lärare har en viss tid av att inte vara närvarande på arbetsplatsen utan att elever är närvarande. Argumentera för att du kommer kunna visa din arbetsgivare att du är kapabel till att arbeta full tid och att arbetsgivaren kommer kunna se detta under augusti.
Om du får problem med din arbetsgivare, hör av dig till oss! Det många inte vet är att när en arbetsgivare försöker ta ifrån dig din anställning så kan man få åter det man "investerat" i att anlita ett ombud på sin skatt året efter. Kostnaden landar därmed endast tillfälligt på dig men slutligen i praktiken på staten.
Med vänliga hälsningar,
Casandra Christiansen