FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/05/2022

Vad händer om man blir hotad av en kollega på arbetsplatsen?

Hej jag undrar om en arbetskamrat hotar mig får jag anmäla honom och kan han få sparka från jobbet eller Sluta jobb

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka åtgärder som kan vidtas när du blir hotad av en kollega på jobbet, dels om du kan anmäla personen och dels om han kan förlora sin anställning.

Din fråga rör både ett eventuellt brott vilket regleras i brottsbalken (BrB), miljön på arbetsplatsen vilket regleras i arbetsmiljölagen (AML) och skiljande från anställningen vilket regleras i lagen om anställningsskydd (LAS). Detta är lagarna jag kommer använda mig av när jag besvarar din fråga.

Kan man anmäla en kollega som hotar en?

Det du kan ha blivit utsatt för är olaga hot (4 kap. 5 § BrB). För att olaga hot ska föreligga måste personen ha hotat dig med vapen eller hotat med att vidta en brottslig gärning på ett sätt som syftar till att framkalla allvarlig rädsla hos dig. Det kan exempelvis vara ett hot om att skada dig eller liknande. Jag vet för lite om din situation för att kunna bedöma om det rör sig om olaga hot  eller inte. Du har dock alltid rätt att polisanmäla händelsen om du misstänker att du har blivit utsatt för ett brott.

Kan en kollega som hotar en förlora sin anställning?

Som anställd kan du omfattas av lagen om anställningsskydd (LAS) om du uppfyller vissa kriterier i 1 § LAS. Jag vet för lite om din anställning för att vara säker på om du uppfyller kraven men jag utgår från det.

Uppsägning

En uppsägning från arbetsgivarens håll kan ske av personliga skäl såsom ett hotfullt beteende. Uppsägningen måste vara sakligt grundad (7 § LAS). Vad detta innebär skiljer sig från fall till fall då en avvägning görs med hänsyn till flera faktorer. Det kan bero på hur länge personen varit anställd, om denna är högt uppsatt och om det hotfulla beteendet var en engångsföreteelse eller om det hänt ett flertal gånger. Det föreligger aldrig saklig grund för uppsägning om det är skäligt att arbetsgivaren omplacerar arbetstagaren som i detta fall har hotat dig (7 § 2 st LAS). Ifall en omplacering ses som skälig beror också på en rad faktorer.

Avsked

Om det din kollega har gjort skulle vara brottsligt enligt 4 kap. 5 § BrB kan det utgöra grund för avsked (18 § LAS). Detta innebär att personen, olikt vid en uppsägning, inte har en uppsägningstid utan måste lämna sin anställning direkt.

Förslag på åtgärder

Det är bra att känna till att arbetsgivaren har en skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra att en anställd utsätts för ohälsa eller olycksfall i arbetet (3 kap. 2 § AML). Hot eller risk för hot och våld på arbetsplatsen är ett sådant arbetsmiljöproblem. Jag skulle därför rekommendera dig att först tala med din chef, om du inte redan gjort det, för att se om hen kan hjälpa till och lösa situationen på bästa sätt.

På arbetsplatser med minst fem anställda eller där arbetsförhållandena annars kräver det ska det finnas ett skyddsombud (6 kap. 2 § AML). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet framföra det till arbetsgivaren (6 kap. 6a § AML). Skulle din chef inte vidta några åtgärder och det finns ett skyddsombud på din arbetsplats kan du istället kontakta skyddsombudet och berätta om händelsen.

Sammanfattning

Du har alltid rätt att göra en polisanmälan om du misstänker att du har blivit utsatt för ett brott. Beroende på omständigheterna och om det klassificeras som brottsligt kan personen bli uppsagd eller avskedad. Eftersom det är arbetsgivarens ansvar att hantera arbetsmiljöproblem bör du i första hand vända dig till arbetsgivaren eller ett skyddsombud och berätta vad som har hänt.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare