FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2019

Vad händer om jag inte går till jobbet

Hej jag har en timanställning i Kungsbacka kommun jag har tackat ja till ca 20 pass Juli och Augusti. Jag har läst att jag är skyldig att jobba de pass som jag tackat ja till. Jag har nu kommit fram till att jag inte vill jobba någonting på den avdelningen. Jag förstår att jag inte kan säga upp en timtjänst eftersom jag inte är anställd mellan passen. Men vad händer om jag inte går dit? Får jag böter? Kan dem vägra betala ut min lön dem pass som jag redan jobbat? Lönen skiter jag i. Jag vill inte gå dit mer. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln i 11 § lagen om anställningsskydd är att för både arbetstagare och arbetsgivare är uppsägningstiden minst en månad. Det framgår inte direkt av lagen vad som gäller uppsägningstid vid din typ av anställningsform, det kan dock framgå av ditt anställningsavtal om påföljder vid kontraktsbrott. Min uppfattning är att din arbetsgivare skulle kunna åberopa en månads uppsägningstid hos en domstol om de skulle vara villiga att ta det så långt, i vilket fall du kan bli skadeståndsskyldig för den förlust som uppkommer och ersättningskyldig för den kränkning som lagbrottet innebär.

Genom att inte arbeta de tider ni avtalat gör du dig skyldig även till kontraktsbrott och då kan din arbetsgivare hålla inne din innestående lön. Men det krävs att arbetsgivaren kan bevisa att de gjort en ekonomisk förlust genom att du inte höll ert avtal.

Min rekommendation är att försöka lösa situationen genom att samarbeta med din arbetsgivare och även höra med eventuella kollegor om de skulle kunna tänka sig att ta dina pass.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare