Vad händer om jag avviker från värnplikten?

Hej!

Jag gör värnplikten. Jag trivs väldigt dåligt, och upplever missförhållanden i plutonen. Jag känner även ett starkt ideologiskt förakt mot att lära sig döda andra. Dessutom har en närstående precis gått bort. Allt detta har fått mig att må väldigt dåligt psykiskt. Jag känner ett starkt behov av att avsluta värnplikten. Jag har uppsökt en psykolog, men tillåts inte avsluta. Jag undrar därför vad påföljden skulle bli om jag olovligen avviker från värnplikten.

Lawline svarar

Hejsan!

Du kan hitta påföljderna vid avvikande av sin värnplikt under tjänstgöring, i värnpliktslagen.

I 39 § stadgas det att om en "under tjänstgöring, olovligen avviker från tjänstgöring, vägrar eller underlåter att lyda en förmans order eller på annat sätt åsidosätter vad som åligger honom, döms, om gärningen är ägnad att medföra avsevärt men för ut bildningen eller tjänsten i övrigt, för värnpliktsbrott till böter eller fängelse i högst ett år."

Det är således fängelse i högst 1 år om du avviker från tjänstgöringen. Dock är det tveksamt om 1 års fängelse nånsin kommer att tillämpas. Enligt sydsvenskan var det 32 personer år 2017 som fick fängelse pga att de avvek från tjänstgöringen, dock alla under 1 månaders fängelse.

Jag hoppas jag har kunnat vara till hjälp!

Binh TranRådgivare