Vad händer om en testamentestagare är död?

Min farmor har tre barn var av två barn har gått bort. Hon dog nyligen och min pappa är enda barnet i liv kvar. De har just sålt hennes lägenhet och i testamentet har hon även med de två barn som avlidits respektive. Får de ta del av försäljningen av lägenheten eller är det bara min pappa och de två syskon som dött barns som får ta del även att de respektive står med i testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Barn är bröstarvingar och ärver alltid sin laglott från sina föräldrar. Om en bröstarvinge är död träder deras barn in som arvingar (2 kap 1§ ÄB). Om det finns ett testamente måste testamentet tolkas om någon av testamentstagarna inte är vid liv längre. Testamentet ska tolkas utefter vad den avlidne hade velat (11 kap 1 § ÄB).

Detta innebär att den delen av arvet som är laglott ska gå till bröstarvingarnas barn. Eftersom testamentet måste tolkas kan jag tyvärr inte ge någon vägledning om fördelningen av arvet och där med om syskonbarnen ska få del av lägenheten. Om hela arvet är reglerat i testamente ska tillgångar motsvarande halva arvets värde utgå till bröstarvingarna, och i detta fallet deras barn. Vilka tillgångar som de ska ärva är också en fråga om testamentestolkning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare