Vad händer om arbetsgivaren inte uppfyller sin informationsskyldighet?

vid ingående av ett anställningsavtal ska man får skriftlig information om anställningen 6c§ LAS. Vilka blir konsekvenserna för AG om hen inte gör detta? Och hur förhåller den här regeln sig till påståendet om att anställningsavtalet är en konsensualavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Lag om anställningsskydd (LAS).

Konsensualavtal

Mycket riktigt är anställningsavtalet ett konsensualavtal, innebärande att det inte föreligger några formkrav för att avtalet ska vara  giltigt. Däremot finns krav på att arbetsgivaren ska lämna skriftlig information till en arbetstagare om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet (6c § LAS), som du också nämner i din fråga.

Vad blir konsekvenserna om arbetsgivaren inte uppfyller informationsskyldigheten?

Om en arbetsgivare inte uppfyller sin informationsplikt om anställningsvillkoren leder detta inte till att anställningsavtalet upphör, utan det fortsätter alltså att gälla. Däremot gör sig arbetsgivaren skyldig till att ha brutit mot en formaliaregel som framgår av LAS, varför skadestånddskyldighet för arbetsgivaren kan uppkomma för brott mot informationsskyldigheten (38 § LAS).

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare