Vad händer om din arbetsgivare inte ger ut ett arbetsgivarintyg efter att du begärt det?

Hejsan har en frånga ang arbetsgivarintyg, hur lång tid får det dröja innan man får in ett arbetsgivarintyg har väntat i över 1 månad idag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om arbetslöshetsförsäkring (ALF).

Skyldigheten hos din arbetsgivare och vad du kan göra

Din arbetsgivare är skyldig att på begäran av dig utfärda ett arbetsgivarintyg (47§ 2st ALF). Detta ska göras så fort som möjligt, därmed utan dröjsmål. Däremot så finns det ingen möjlig sanktion som du kan tillta på grund av att arbetsgivaren vägrar utfärda ett arbetsgivarintyg.

För att försöka få ett intyg rekommenderar jag att du ringer din arbetsgivare eller träffar denne i person. Då bör du förklara att utifrån 47§ 2st ALF så har arbetsgivaren en skyldighet att utfärda ett arbetsgivarintyg på begäran.

Om arbetsgivaren fortsatt vägrar rekommenderar jag att du kontaktar din fackförening. De kan inte heller kräva en sanktion, men kan möjligtvis hjälpa dig att förhandla med arbetsgivaren.

Om inte detta heller går rekommenderar jag att du tar fram alla möjliga intyg som kan bevisa att du arbetat på arbetsplatsen. Det kan handla om anställningsavtal, uppsägningsavtal eller lönespecifikationer. Då bygger du ditt egna intyg som visar på att du faktiskt jobbat på en plats. Du kan även kontakta Skatteverket eller Arbetsförmedlingen så kan de hjälpa dig ta fram olika intyg.

Avslutning

Om inget av detta fungerar eller du tycker situationen är jobbig kan du antingen ställa följdfrågor eller boka en tid hos en av våra jurister. Vi hjälper dig gärna mer i ärendet för att du ska få fram ditt intyg.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare