Vad händer om banken går i konkurs?

Hej

Min son har en aktieportfölj som förvaltas av en bank. Vad händer med den ifall förvaltaren (banken) går i konkurs. Tacksam för svar.

Mvh Sonja

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att din son har en aktieportfölj som förvaltas av en bank och du undrar vad som händer med denna ifall banken går i konkurs.

Aktier och fonder är din privata egendom och ingen förutom ägaren (din son) får lov att röra eller använda denna egendom. Om en bank skulle trots detta röra din privata egendom har de begått ett brott. Vid en potentiell konkurs får du alltså i det normala fallet ut dina värdepapper och fonder. Detta eftersom dina värdepapper och fonder ska vara åtskilda från bankens tillgångar.

Rent teoretiskt dock finns det en risk att du inte kan få ut dina aktie- och fondinnehav vid en potentiell konkurs. Detta skulle kunna hända om banken inte kan reda ut vad som är dina tillgångar och vad som är bankens tillgångar. Skulle detta hända har du rätt till till ersättning från investerarskyddet. Likt insättningsgarantin gäller detta skydd för alla kunder och ersättningen beräknas på det marknadsvärde som dina aktuella värdepapper har vid konkurstillfället.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare