Vad händer när en förundersökningsledare går på semester?

Vad händer när en förundersökningsledaren går på Semester mitt i allt?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller.

Handläggare går (vanligtvis) inte in på varandras ärende om det inte slutar eller är långtidssjuka. Utredningen läggs däremot inte helt på is när förundersökningsledaren går på semester. Så länge förundersökningsledararen går på semester kan däremot inte beslut tas under tiden förundersökningsledaren är ledig. Om situationen vore sådana att nya handlingar kommer in så kommer dock en annan handläggare gå in i ärendet för att registrera det, dock kommer den "tillfälliga handläggaren inte fatta några beslut under perioden som förundersökningsledaren är på semester".

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Avslutningsvis är förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit användbar och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form.

Sheba ShalyRådgivare