Vad händer när den som anmält brott inte vill delta i brottsutredningen?

Hej!
Jag och min man hade ett gräl för ett tag sen som ledde till att jag polisanmälde honom för att ha hotat mig.(Han var jättefull) Ångrade mig dagen efter. Min fråga är, vad händer med utredningen och bevisen om jag väljer att ej medverka i utredningen? Är det till fördel eller nackdel för min man? Kan polisen välja att gå vidare utan mig genom att använda inspelat samtal när jag anmälde? (Det går ju inte att ta tillbaka en anmälan, vilket jag helst hade gjort.) Ingen misshandel har skett.

Tack för svar på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga handlar om vad som händer med en polisanmälan och om brottsoffer måste medverka i brottsutredningen.

Inledningsvis kan konstateras att polis har en skyldighet att utreda brott så snart de får kännedom om att ett brott kan ha begåtts. Precis som du nämner i din fråga kan du inte ta tillbaka din anmälan och det har inte någon inverkan på polisens skyldighet att utreda brott om du inte vill delta i brottsutredningen. När en anmälan om brott inkommer är det upp till polis eller åklagare att inleda en förundersökning om de bedömer att det finns anledning att anta att brott har begåtts. Om en förundersökning inleds görs en brottsutredning under vilken brottsoffer och den misstänkte kallas till polisförhör för att utreda vad som hänt. Det kan alltså hända att du blir kallad till förhör om en förundersökning inleds men du måste inte medverka till utredningen. Jag råder dig dock att närvara vid ett eventuellt förhör och säga din version. Det går inte med säkerhet säga om det är till fördel eller nackdel för din man om du medverkar eller ej då det helt beror på vad du skulle säga under en förundersökning. Dock kan konstateras att det kan bli svårt för polis eller åklagare att styrka att ett brott har begåtts eftersom händelsen som anmälan rör, var ett muntligt hot.

Om förundersökningen leder till att utredarna kommer fram till att brott inte har begåtts eller att det inte finns tillräcklig bevisning läggs förundersökningen ned. Om förundersökningen leder till att åklagare bedömer att den misstänkte kommer kunna dömas för brott fattar åklagaren beslut om att åtal ska väckas att saken ska prövas i domstol. Som regel måste inte målsägande (brottsoffret) delta vid en rättegång om denne inte vill. Det kan dock orsaka svårigheter för åklagaren att bevisa att ett brott skett och vem som är skyldig. Om målsägande blir kallad till rättegång, alltså får ett brev om detta, måste målsäganden komma till rättegången annars kan målsäganden behöva betala vite (45 kap. 15 § rättegångsbalken).

Av vad som framgår av din fråga skulle utredningen enbart bygga på din anmälan och då du ångrat dig och inte heller vill medverka i utredningen, är det enligt min bedömning, högst troligt att utredningen kommer läggas ner och att din man kommer avskrivas från brottsmisstankar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare