FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende17/04/2023

Vad händer när ägaren till marken jag arrenderar dör?

Hej, Jag arrenderar en liten bit mark på en skogsfastighet där vi har en sommarstug. Arrendeavtalet skrevs 1928 och skulle not inte godkännas som ett arrendeavtal idag. Jordägaren börjar nu bli till åren och har inga arvingar. Vad händer om jordägaren går bort? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vad som händer för dig som arrenderar en bit mark när ägaren till marken dör. Jag kommer därför utgå från det i mitt svar nedan. Om jag har tolkat dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga. Frågor om arrende regleras framförallt i kapitel 8-11 jordabalken (JB).

Ett arrendeavtal fortsätter att löpa som vanligt även om markägaren skulle avlida. Det som händer är dock att markägarens dödsbo tar över avtalet. Därifrån kommer marken antingen att tillfalla någon av den avlidnes arvingar eller säljas. Eftersom det framgår av din fråga att det saknas arvingar är det troligtvis det sistnämnda som kommer hända för i detta fall. Den nya ägaren, oavsett om det är en arvinge eller köpare, kommer då träda in som avtalspart i ert avtal. Slutsatsen blir därför att svaret på din fråga är; ingenting. Att markägaren skulle dö kommer inte direkt påverka ditt arrendeavtal.

Om du vill läsa mer om arrende och vad som gäller för dig som arrendator rekommenderar jag att kika här!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare