Vad händer med vår bortgångne brors del när vår far går bort?

Min far har skrivit testamente att min syster och jag ärver vår laglott och att våra barn ärver 50% som ska delas lika mellan dem. Testamentet skrevs 2005 och vid det tillfället levde våran bror han gick bort 2010. Vi är alla helsyskon och brodern har inga barn. I testamente omnämndes han inte alls. När fadern går bort hur delas arvet då? Vad händer med broderns del?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och testamente finns i Ärvdabalken (ÄB). Oavsett vad din far skrivit i testamentet skulle din bror haft rätt till sin laglott om han levat. Man har inte rätt att testamentera bort mer än 50 % av sina barns arv (ÄB 7 kap. 1 §). Men eftersom din bror har gått bort och han inte har några barn spelar det egentligen ingen roll att din far skrivit som han skrivit i testamentet.

Arvet efter din far ska vid hans bortgång fördelas som om hans enda barn var du och din syster (ÄB 1 kap. 2 §). När din far går bort kan därför arvet fördelas i enlighet med testamentet. Du och din syster har rätt till er laglott och får dela lika på 50 % av arvet och era barn delar lika på resterande 50 %.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare