Vad händer med skuldsaneringen om hustrun ärver pengar?

Min far har skuldsanering (han lever på existensminimun så ingenting dras). Vad jag förstod skulle detta pågå i 5 år (det har nu gått 3 år).

Nu kommer min mor (min far och mor är gifta och bor ihop) få ett arv (då min morfar har dött) på ca 400 000 kr.

Kommer dessa pengar till min mor på något sätt påverka hennes mans/min fars skuldsanering??

(Vet inte om det har någon betydelse, men både mina föräldrar är pensionärer).

Detta oroar dem och de vet inte vem de skall fråga, så jag lovade att försöka hjälpa dem med svaret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett beslut om skuldsanering kan komma att omprövas av Kronofogdemyndigheten. Till exempel kan en borgenär (långivaren) ansöka om att få beslutet omprövat med anledning av att den skuldsattes ekonomiska förhållanden väsentligen har förbättrats. Det vanligaste är då att betalningsplanen korrigeras så att borgenärerna kan få del av det ökade betalningsutrymmet.

Med det sagt, gäller vanliga avtals- och förmögenhetsrättsliga regler mellan makar. Det innebär juridiskt sett att vardera make äger sina tillgångar. Förutsatt att det endast är din mamma som ärver pengarna påverkar det därför inte din pappas tillgångar.

Högsta domstolen har uttalat att ekonomiska förhållanden hänförliga till annan hushållsmedlem bör tillmätas betydelse endast för frågan om den skuldsatte har en sådan levnadsstandard att det skulle framstå som stötande att bevilja skuldsanering. Ribban är med andra ord satt väldigt högt för att någon annans tillgångar ska beaktas i frågor om skuldsanering.

Min bedömning är att arvet till din mamma inte kommer att påverka din pappas skuldsanering. Det kan dock vara viktigt att komma ihåg att hålla tillgångarna separat. I varje fall tills skuldsanering är genomförd är det klokt om din mamma gör alla större köp i eget namn och har pengarna på ett eget konto.

Ni kan alltid kontakta kommunen och be att få prata med en skuldrådgivare. De erbjuder hjälp före, efter och under en skuldsanering.

Hoppas att svaret hjälpte!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare