Vad händer med skuldsanering då särbos gifter sig?

Hejsan

Har en fråga angående skuldsanering och giftemål. Om man är särbo då den ena har skuldsanering och den andra har egna skulder. Om man gifter sig men fortsätter vara särbo. Hur blir de med sanering och allt annat då? Får man högre avbetalningsplan då? Är allt lika som de va innan giftemål??

Vad händer vid ett ev. Giftemål???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Makar äger sina egna tillgångar och svarar för sina egna skulder (1 kap 3 § ÄktB). Detta innebär att vid en pågående skuldsanering ska den maken som inte har skuldsanering inte beröras. Indirekt kan det dock ske om makarna lever tillsammans i ett hushåll då det belopp som ska förbehållas för den som utmäts och dennes familj kan påverkas (33 § Skuldsaneringslagen). I den situation där makarna är och ska fortsätta vara särbos ska inte skuldsaneringen räknas om på grund av giftermålet. Alltså är allt kring skuldsaneringen likadant efter som innan giftermålet.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare