Vad händer med skulder efter en personlig konkurs?

Gäller CSNlån som skall betalas.Eftersom det gällermycket pengar och det kanske blir tal om konkurs undrar

jag om resterande skuld avskrivs efter bestämd tid?

Undrar också hur ev. arv skulle påverka. Har csn laglig rätt att ta hela arvet för att betala av lånet?

Mycket tacksam om Du vill svara på detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du riskerar att sättas i personlig konkurs, det är alltså detta jag kommer att utgå ifrån när jag besvarar din fråga.

Om du kommer till ett skede där du sätts i personlig konkurs kommer en förvaltare utses som kommer värdera och gå igenom dina skulder och tillgångar. Därefter kommer alla tillgångar som kan omsättas i kontanter säljas för att frigöra medel att betala skulderna.

En personlig konkurs skiljer sig från t.ex. bolag som går i konkurs, sådana upphör att existera efter en konkurs men vid en personlig konkurs är man fortfarande ansvarig för eventuella skulder som kvarstår. Du kommer alltså fortfarande behöva betala ditt CSN-lån.

När det gäller arv så har skulderna företräde, innan ett arvskifte kan ske måste skulderna i dödsboet betalas. Överstiger skulderna tillgångarna i boet kommer dödsboet gå i konkurs, dina arvingar kommer dock inte ta över ansvaret för skulderna (21 kap ärvdabalken).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare