Vad händer med semesterersättningen vid konkurs?

Firman jag varit anställd hos har gått i konkurs och nu vet jag inte om jag får tillbaka min semesterersättning. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i förmånsrättslagen och lönegarantilagen.

Om arbetstagaren inte fått sin lön när arbetsgivaren gått i konkurs finns något som heter statlig lönegaranti som är ett skydd för arbetstagaren och innebär att staten genom länsstyrelsen betalar ut arbetstagarens lön (1 § lönegarantilagen).

Om arbetsgivaren gått i konkurs utses en konkursförvaltare av tingsrätten som fattar alla beslut om företaget som gått i konkurs. Som arbetstagare är det därför viktigt att kontakta konkursförvaltaren och berätta om sina lönefordringar. Om man inte vet vem som är konkursförvaltare kan man vända sig till tingsrätten som fattat konkursbeslutet. Lönegarantin gäller för lön som tjänats in 3 månader bakåt i tiden från dagen för konkursansökan, lön för tiden mellan konkursansökan och uppsägning från konkursförvaltaren, semesterlön för innestående och föregående semesterår sam uppsägningslön och semesterersättning för uppsägningstiden (12 § förmånsrättslagen, 7 § lönegarantilagen). Ersättningen som kan ges är upp till fyra prisbasbelopp (9 § lönegarantilagen).

För att ha rätt till lönegarantin ska arbetstagaren stå till arbetsmarknadens förfogande, vilket innebär att man bör anmäla sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

Sammanfattningsvis om du inte får ut din lön från din arbetsgivare skyddas du av den statliga lönegarantin. I lönegarantin ingår både intjänad lön och semesterersättning som intjänats föregående år. För att du ska ha rätt till lönegarantin behöver du stå till arbetsmarknadens förfogande. Jag skulle därför råda dig att dels kontakta konkursförvaltaren som utsetts för företaget samt anmäla dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare