Vad händer med egendom nödvändig i mitt arbete under en skuldsanering?

Hej,

Befinner mig i situationen där det är bara en fråga om tid innan jag kommer att behöva skuldsanering... jag vet redan att mina skulder är så pass höga att jag inte har val i detta... men min fråga är mer ang hur jag gör med min bil som jag avbetalar och har en släkting som medsökande på det lånet...

Mitt jobb kräver bil i tjänsten (står så i avtalet), så jag kan ju inte bli utan bil för annars har jag inget jobb och då kan inga lån betalas... kan kronofogden trots detta ta bilen som kan tänkas ha ett värde på ca 75 000 och som jag fortfarande betalar? vilka alternativ finns? kan jag privatleasa en bil (tänker då äger jag inte bilen)? och hur skulle detta fungera eftersom bilen har ju en månadskostnad som jag måste stå för, men jag kan ju inte betala den med min framtida existensminimum...

Tacksam för hjälp och råd

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inga bestämmelser i skuldsaneringslagen som exakt bestämmer hur en skuldsanering ska gå till och vad som ska utmätas och inte. I lagens 29 § anges vad som ska återfinnas i Kronofogdemyndighetens beslut om skuldsanering, och där omnämns bl. a vilka fordringar som ska omfattas, vilket belopp gäldenären ska återbetala och en betalplan för återbetalningarna etc.

Den bestämmelse som är viktigast för din del är lagens 33 §. Här anges att skuldsaneringen ska ta i anspråk gäldenärens samtliga tillgångar och inkomster efter avdrag för vad som ska förbehållas gäldenären och dennes familjs försörjning. De vägledande bestämmelserna kring vilka utgifter som förbehålls gäldenären och dennes familj vid utmätning av gäldenärens inkomster finns i utsökningsbalken 7 kap. 4-5 §§.

Det anges inte i lagen på vilket sätt tillgångar tas i anspråk. I praktiken löses detta genom ett förfarande som liknar utsökning av gäldenärens egendom och den egendom som faktiskt är värd någonting, inte är nödvändig för gäldenärens försörjning och inte är av alltför övervägande personligt värde säljs sedan exekutivt. Du kan kika på 5 kap. 1 § utsökningsbalken för att få en handvisning kring vad som brukar vara undantaget från utmätningar.

I praktiken kan jag tänka mig att din situation löses genom någon typ av kompromiss. Eftersom du i ditt yrke måste ha bil vore det onödigt av kronofogdemyndigheten att ta din bil i anspråk. Det vore en oerhört kortsiktig lösning. Bilen blir i detta fall en nödvändig kostnad för att kunna generera intäkter.

Jag kan dock tänka mig att man från myndighetens (och borgenärernas) sida vill försöka få ut lite av värdet från bilen och därmed se till att din bil säljs och att du i så fall behöver köpa en billigare bil.

Eftersom du fortfarande håller på att avbetala din bil vill ju förstås bilhandlaren ha betalt även för sin fordring. Många avbetalningsköp innehåller en klausul som innebär att säljaren kan återta bilen om denna inte betalas av köparen i rätt tid eller med rätt summa etc. Dessa klausuler kallas återtagandeförbehåll och en sådan kan innebära problem om kronofogden godkänner din ansökan och en skuldsanering inleds.

Mitt råd är alltså att tala med kronofogden om hur det ser ut med bilen och dens betydelse för ditt arbete och se om det inte går att lösa genom en samförståndslösning med bilhandlaren. Lycka till!

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fundering.

Lucas CyrénRådgivare