Vad händer med bostadstillägg om jag ärver?

OM jag som sjukpensionär ärver pengar ca 100 000 hur kommer det att påverka mitt bostadsbidrag

Lawline svarar

Var finns reglerna

Reglerna som gäller för bostadstillägg finns i Socialförsäkringsbalken (SFB). Eftersom du undrar vad som händer med ditt bidrag om du ärver så är det reglerna om ändrade förhållanden.

Svar

Bostadstillägget beräknas på ett visst sätt som följer av lag och det är flera saker som tas med i beräkningen. Om något förhållanden ändras som kan påverka uträkningen så behöver bostadstillägget omprövas, 103 kap. 2 § SFB. Det är din bidragsgrundande inkomst och din reduceringsinkomst som kan komma att påverka beräkningen, 102 kap. 2 § SFB. Det ingår många olik saker i bidragsgrundande inkomst och reduceringsinkomst men det jag tror blir mest relevant för dig att veta är att den bidragsgrundande inkomsten inkluderar delvis din förmögenhet, 102 kap. 7 § SFB.

Detta blir viktigt eftersom din förmögenhet förändras om du får ett arv på 100 000 kr. Detta gör att ditt bostadstillägg kan behöva omprövas, då det bland annat beräknas utefter förmögenhet. Det som kan hända är att bidraget blir mindre då du har en större förmögenhet.

Anmäl ändrade omständigheter

Det är viktigt att du vid ändrade förhållanden som påverkar bidraget alltid berättar för myndigheten som betalar ut ersättningen. Detta ska du göra för att undvika att behöva betala tillbaka om myndigheten anser att du fått för mycket, 108 kap. 2 § SFB.

Kontakta försäkringskassan

Eftersom uträkningen av bostadstillägg är krångligt och görs utifrån många faktorer så kan jag inte säga exakt hur ditt bidrag skulle komma att förändras efter arvet. Men du kan kontakta försäkringskassan och ställa frågor om ditt bostadstillägg. Det är också på försäkringskassans sida om bostadstillägg som du anmäler att du tagit emot arvet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på lawline!

Somriga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare