Vad händer med arvet om make dör efter skilsmässoansökan?

Vad händer om en av parterna avlider efter att gemensam ansökan om skilsmässa utan betänketid är inlämnad till tingsrätten men beslutet har inte kommit? Hur blir det med bodelning och arv. Båda makarna har särkullsbarn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När det finns ett pågående mål om skilsmässa ska arvet fördelas som om personen inte var gift 3 kap. 10 § ÄB. Överlevande make har fortfarande rätt till en bodelning 9 kap. 11 § ÄktB, men sen ska arvet fördelas som om personen inte var gift. Eftersom personen har barn innebär det att barnen ärver allt 2 kap. 1 § ÄB, förutsatt att det inte finns ett testamente som säger något annat.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare