Vad händer efter att en polisanmälan gjorts?

Mitt ex Tillika barnens pappa har bråkat med mig ovh skickat vidriga sms. Till exempel att han hoppas jag dör, att jag är hora etc. Efter att blockerat honom under natten någon gång så har han kommit och slagit sönder min bil. Jag har polisanmält allt, men vad kommer hända nu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad som händer efter att en polisanmälan gjorts.

Förundersökning inleds

När polisen fått in en anmälan ska polis eller åklagare bedöma möjligheterna att utreda brottet. Om det finns anledning att anta att brott har begåtts ska en förundersökning inledas. Om det är uppenbart att brottet inte går att utreda behövs dock ingen förundersökning göras (23 kap. 1 § rättegångsbalken (RB).

Förundersökningen

Under förundersökningen utreds vem som skäligen kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligger för åtal mot denne. Därtill förbereds målet så att bevisningen kan läggas fram vid huvudförhandlingen (23 kap. 2 § RB). Förundersökningen leds av en förundersökningsledare, vilken antingen är en polis eller åklagare, som till sin hjälp har brottsutredare från polisen. Under förundersökningen hålls bland annat förhör med alla som kan tänkas lämna viktig information såsom brottsoffer, den misstänkte samt vittnen (23 kap. 6 § RB).

Förundersökningen avslutas

Om det under utredningen visar sig att inget brott begåtts eller att det inte finns tillräcklig bevisning så kommer förundersökningen att läggas ned. Om det istället anses att ett brott begåtts och att det finns tillräckliga bevis så kommer åklagaren besluta om att väcka åtal, vilket innebär att domstolen kommer pröva målet i domstol (23 kap. 20 § RB).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Du kan läsa vidare om detta på polisens hemsida, tryck här.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare