FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/12/2021

Vad göra om vara som köpts av privatperson ej kommer fram?

Hej! Jag köpte ett par träningskläder från [en hemsida] och nu har det gått cirka 2 veckor och jag inte fått emot träningskläderna. Säljaren har berättat till mig att han postat kläderna men jag har fortfarande inte fått emot dem. Jag har varit snäll nog att vänta i 2 veckor men nu känns det inte bra och jag känner mig lurad. i I annonsen står det inget om postens slarv och jag fick inte möjlighet att välja fraktalternativ. Jag vet inte hur jag ska ta mig till och undrar om jag kan få lite vägledning.

Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med in fråga.

Jag tolkar det som att både du och säljaren har agerat som privatpersoner, dvs. utanför näringsverksamhet. Jag utgår också ifrån att du och säljaren befinner er på olika orter i Sverige. Utifrån denna tolkning så blir Köplagen (förkortat KöpL) tillämplig (se 1 § och 4 § KöpL). Om detta inte stämmer får du gärna återkomma!

Värt att notera är att Köplagen bara gäller om du och säljaren inte har kommit överens om någonting annat. Det är alltså i första hand avtalet mellan er som gäller (se 3 § KöpL). Eftersom jag inte vet vad ni har kommit överens om så kommer jag beskriva utgångspunkterna enligt lagen.

Om paketet försvunnit i samband med transport

Jag tänker att din fråga huvudsakligen handlar om vem som står risken för att en vara försvunnit under transport. I ditt fall är det troligen så att risken har övergått från säljaren till dig vid den tidpunkt då säljaren postade kläderna (se 7 § andra stycket samt 13 § första stycket KöpL). Innebörden av att risken ligger på dig är att du måste betala för kläderna även om de har försvunnit (se 12 § KöpL).

Val av fraktalternativ

Som utgångspunkt har du som köpare inte någon rätt att välja fraktalternativ, däremot har säljaren ett eget ansvar att välja ett lämpligt och normalt sätt att transportera varan (se 8 § KöpL). I ditt fall skulle detta exempelvis kunna vara att lämna in paketet till ett vanligt postombud.

När det gäller fraktalternativ så skulle ett råd inför framtiden vara att alltid be om att saker du köper av privatpersoner ska skickas med s.k. spårbar frakt. Du kan då vara säker på att paketet verkligen har skickats samt ta reda på vart det befinner sig.

Kontakta säljaren igen

Tyvärr så finns det nog inte jättemycket du kan göra i den här situationen. När man köper saker av privatpersonen ger inte lagen ett lika bra skydd som när man handlar av företag/näringsidkare. Det du skulle kunna göra är att kontakta säljaren igen och berätta att du inte har fått kläderna. Du skulle även kunna be om att få se kvitto på att paketet verkligen har postats.

Om du vill läsa mer om vad som gäller när du har köpt någonting av en privatperson så finns det bra information här: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/kopa-av-privatperson/

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare