Vad gör man när någon felaktigt står folkbokförd på ens adress?

Hej, jag undrar om det finns någon lag om folkbokföring? för jag och mitt ex gick isär för ca 2 månader sedan och hon är fortfarande skriven på min adress och vägrar adress ändra finns det någon lag på om någon är skriven på min adress mot min vilja?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om ditt ex, som inte längre bor hos dig, fortfarande står skriven på din adress så kan du anmäla detta till Skatteverket. Det är egentligen inte olagligt att stå skriven på någon annans adress, så polisen kan inte göra något åt saken (om inte brott påvisas). Däremot kan man säga att det är lagstridigt eftersom personen inte bor i bostaden. Detta då folkbokföringen är den grundläggande registreringen av befolkningen i Sverige, och reglerar bland annat var du ska betala din skatt och rösta.

Hur anmälan går till:

Processen kan ta några veckor eftersom Skatteverket måste göra en utredning, söka upp personen och be den anmäla sig på rätt adress. Skatteverket vill gärna att denna information finns med i din anmälan:

- den adress det gäller (dit breven skickas, det vill säga din adress)

- personens personnummer (eller födelsedag och helst födelseår)

- personens namn (så fullständigt som möjligt)

- personens nya adress (om du känner till den)

- telefonnummer till personen

- mejladress till personen

- något annat du känner till om personen, till exempel om hen har flyttat utomlands, hen studerar eller vilken arbetsgivare hen har.

Här finns en länk till Skatteverkets tjänst Tipsa om misstänkt fusk, där du kan göra anmälan. Du kan även ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare