Vad gör jag om jag måste betala tillbaka pengar från försäkringskassan?

Hej

Jag har fatt ett brev från försäkringskassan pm året 2017 .

Och jag måsta tillbaka 12002 kr och jag har två nbarn jag har inte pengar jag grottor och skriva till er. Vad ska jag göra?!

Jag vill ha svart på min Mail adressen snäll

Lawline svarar

Hejsan!

Vad du fick idag är ett preliminärt beslut. Det slutgiltiga beslutet får du i mars månad då de bekräftar uppgifterna från skatteverket.

Om det finns särskilda skäl kan Försäkringskassan i vissa undantagsfall besluta att du inte ska betala tillbaka det bostadsbidrag som betalats ut för mycket.

För att det ska kunna bli aktuellt gäller att:

ni ska ha anmält inkomsthöjningen som inträffade under det år som bidraget betalades ut eller det kan anses ursäktligt att anmälan inte gjorts. ni under en längre tid framöver saknar möjlighet att betala beloppet.ni inte lämnat några felaktiga uppgifter i er ansökan. Du kan även ansöka om en avbetalningsplan om du inte kan betala allting på en gång. Detta kan du göra efter det slutgiltiga beslutet kommer i mars. Jag rekommenderar därför att du väntar tills det beslutet kommer så att du kan ringa dem och prata med dem.

Med vänliga hälsningar.
Binh TranRådgivare