Vad gör jag om jag jobbar mer än jag får betalt för?

Hej ! Vi har upptäckt att vi jobbar 173 tim/mån men har betalt för endast 171,5 timmar är de okej att göra så som företag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Givetvis är utgångspunkten att du ska ha betalt för den tid du arbetar. Däremot finns det i vissa kollektivavtal en balansräkning innebärande att man vissa månader arbetar några timmar mer och andra månader några timmar mindre. Under hur många månader det ska balanseras framkommer av kollektivavtalet.

Min rekommendation är att du i första hand kontaktar din arbetsgivare för att diskutera det du kommit fram till. Om du inte når framgång är min rekommendation att du kontaktar din fackförening om du är medlem. Facket kan hjälpa dig att räkna på ditt schema och hjälpa dig vidare i kontakt med arbetsgivaren.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare