Vad gör jag om företaget inte vill följa ARN:s beslut?

Målat med färg som möglat. ARN har beslutat att färghandlaren skall betala, men nekar. 38000:-

Vad göra utan att jag riskerar betala extra kostnader för rättegång el.dyl.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du köpt färgen för att själv måla med den, i den situationen är då Konsumentköplagen tillämplig.

Angående ARN:s beslut
De beslut som ARN tar har ingen rättslig sanktion med det menas att företaget måste inte följa det beslut som ARN tar. Däremot har ARN något som de kallar för "svartalistan" vilket innebär att företag som inte följer ARN:s råd blir listade på en lista där ARN varnar privatpersoner för att använda sig av företaget. På så sätt har ARN en socialsanktion, på grund av detta borde företaget vara villiga att betala dig ersättningen.

Konsumentköplagen
Om en vara visar sig vara felaktig i exempelvis kvalité som är ditt fall enligt 16 och 18 § Konsumentköplagen. Det du måste göra är då att reklamera felet inom två månader från det att du upptäckte felet och inom tre år ifrån det att du mottog varan enligt 23 § Konsumentköplagen. Om felet i varan uppstod inom sex månader från det att du köpte varan så innebär det att du inte behöver bevisa att felet funnits där från början utan det antas att felet funnits redan från början men att det visat sig först senare enligt 20 a § Konsumentköplagen. Uppkommer felet senare måste du alltså kunna bevisa att du inte orsakat felet. Påföljder vid fel på varan är enligt 22 § Konsumentköplagen omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller att här köpet.

Då du redan använt färgen förutsätter jag att du vill ha ersättning för att avhjälpa felet. Detta regleras i 27 § konsumentköplagen. Du kan även kräva skadestånd för den skada du lidit av felet enligt 30 § Konsumentköplagen eftersom att företaget underlåtit att på något sätt avhjälpa felet. Enligt 31-32 § omfattar skadeståndet utgifter för den skada varan gör även på annan egendom.

Hur du går vidare nu
Detta är alltså det du har rätt till enligt lagstiftningen. Eftersom att du skriver att du vill undvika en eventuell rättegång, och du har redan fått ett beslut från ARN som företaget inte vill följa, är nästa steg då att lämna in en ansökan till domstol. Jag kan tyvärr inte ge dig något mer konkret tips om företaget inte vill följa ARN:s råd, jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist som kan avgöra om du ska driva ärendet i domstol eller inte.

Hoppas att du fick hjälp av svaret och lycka till!

Vänliga hälsningar

Signe LundgrenRådgivare