FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp06/02/2018

Vad gör jag när jag har reklamerat ett fel?

Hej,

Jag äger en bostadsrätt och det framkom en fuktskada när jag rev ner en tapet. Jag har skickat iväg ett reklamationsbrev för dolt fel till säljaren, samt ett reklamationsbrev till föreningen, eftersom fuktskadan ser ut att komma från vinden (jag bor på högsta våningen). De bestrider nu båda och jag undrar hur jag går vidare med detta? Behöver jag anlita en jurist för att gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har reklamerat felet och skulle jag rekommendera dig att kontakta en jurist för att få hjälp med nästa steg. Juristen kan hjälpa dig med att undersöka om det är värt att ta tvisten till rättegång och hur stor chans du har att vinna framgång.

I ditt fall rör det sig om ett tvistemål och en ansökan om stämning måste göras om du vill gå vidare med processen (42 kap. 1 § rättegångsbalken). Vad stämningsansökan ska innehålla framgår av 42 kap. 2 § rättegångsbalken. Detta är något som du kan göra på egen hand, men min rekommendation är att ta hjälp av en jurist.

Stämningsansökan ska skickas till behörig tingsrätt (se 10 kap. rättegångsbalken). Huvudregeln är att talan i tvistemål ska väckas vid den domstol där svaranden (alltså din motpart) har sin hemvist (10 kap. 1 § rättegångsbalken). Vad som menas med hemvist är reglerat i 10 kap. 1 § rättegångsbalken. Om det är säljaren du vill stämma är det på den ort där personen var folkbokförd den 1 november föregående år (om personen är folkbokförd i Sverige). Om du vill stämma din förening så är det den ort där styrelsen har sitt säte.

Domstolen kommer sedan att utfärda eller avvisa stämningen (42 kap. 3-5 § rättegångsbalken). Utfärdar domstolen en stämning kommer svaranden att delges stämningen och därefter få inge ett svaromål. Sedan kommer domstolen att kalla till en förhandling och eventuellt en förberedelse i målet. Målet kan även gå till förlikning.

Om du vill komma i kontakt med en jurist kan du boka en tid på Lawline's hemsida. Annars är du välkommen att ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04 om du vill ha mer rådgivning!

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare