FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/01/2019

Vad gäller vid uppsägningstid utan arbetsplikt?

Blivit uppsagd pg av arbetsbrist... 1 månads uppsägningstid utan arbetsplikt, vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller uppsägningstid så gäller en mista uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren kan dock ha rätt till längre uppsägningstid beroende på hur länge denne har jobbat hos arbetsgivaren, 11 § Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Om ens sammanlagda anställningstid är längre än två år men kortare än fyra år har man, till exempel, rätt till en uppsägningstid av två månader, osv. I detta fall framgår inte din sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren men en månad är i vart fall vad som annars gäller som minsta uppsägningstid för både arbetsgivare och arbetstagare.

Vid uppsägning är huvudregeln att man fortsätter att arbeta under uppsägningstiden på samma villkor som innan, om arbetstagaren och arbetsgivaren inte kommit överens om något annat. Så, om inte arbetstagaren och arbetsgivaren kommit överens om något annat ska arbetstagaren fortsätta jobba under hela uppsägningstiden.

Arbetsgivaren kan alltså besluta om att det inte ska råda någon arbetsplikt under uppsägningstiden, dvs att arbetstagaren då är arbetsbefriad under uppsägningstiden.

Om arbetsgivaren har godkänt att den anställde inte har arbetsplikt under sin uppsägningstid har den anställde fortfarande rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner under uppsägningstiden, 12 § LAS.

Om den anställde dock på eget initiativ stannar hemma och därmed inte fullgör arbetsuppgifterna har denne då ingen rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner. Därför är det bra om avtal om arbetsbefriad uppsägningstid träffas skriftligen, så att oklarheter om vad som faktiskt avtalats inte senare uppstår.

Om den som är arbetsbefriad under uppsägningstiden samtidigt mottar ersättning från annan anställning kan den tidigare arbetsgivaren dock dra av motsvarande belopp från den lön denne betalar ut till den anställde, 13 § LAS. Dubbel lön är alltså i regel inte möjligt under uppsägningstiden.

Sammanfattning: En månads uppsägningstid är den minsta uppsägningstiden som kan gälla, både för arbetstagare och arbetsgivare. Vidare kan arbetstagaren ha rätt till längre uppsägningstid, beroende på hur länge denne sammantaget har arbetat hos arbetsgivaren samt beroende på vad som står i eventuellt kollektivavtal.

Arbetstagaren och arbetsgivaren kan komma överens om att arbetstagaren ska vara arbetsbefriad under uppsägningstiden. Har arbetsgivaren godkänt att den anställde inte har någon arbetsplikt under uppsägningstiden har den anställde fortfarande rätt till att behålla sin lön och andra anställningsförmåner under själva uppsägningstiden. Om den anställde mottar ersättning från en annan anställning under denna tid kan dock arbetsgivaren räkna av den summan från lönen. Dubbel lön har man alltså i regel inte rätt till under uppsägningstiden.

Hoppas jag besvarat din fråga. Tveka inte att höra av dig igen om du har fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Amanda KeithRådgivare