Vad gäller vid uppsägning av hyreskontrakt i andra hand?

Hej

Jag har skrivet ett andrahandskontrakt med två hyresgäster. Tillträdet sker om mindre än en månad. Då jag har fått komplikationer i privatlivet så måste jag som hyresvärd Ha tillträde till mitt boende. Och därför säga upp avtalet. Kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du kan säga upp hyresavtal om hyra i andra hand, men det finns då regler vad gäller uppsägningstider.

Huvudregeln vid hyra av bostad på obestämd tid, är att uppsägningstiden för dig som hyresvärd är 3 månader. Detta är den lägsta uppsägningstid som hyresgäster har rätt till, vilket följer av 12 kap 4 § jordabalken. Har du avtalat om länge uppsägningstid gäller dock denna.

Har du skrivit hyresavtal på obestämd tid gäller alltså att du inte har laga rätt till din bostad förrän tidigast efter 3 månader efter du sagt upp avtalet. Vid hyra av bostad på bestämd tid gäller att hyresavtalet upphör när det är avtalat att det ska upphöra. Dock kan även hyresavtal på bestämd tid sägas upp enligt 12 kap 4 § jordabalken. Är hyrestiden längst två veckor är uppsägningstiden en dag. Är hyrestiden minst tre veckor men längst tre månader är uppsägningstiden en vecka, och är hyrestiden längre än så gäller tre månaders uppsägningstid.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare