FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/03/2023

Vad gäller vid provanställning när en arbetstagare vill ha semester och vilka risker finns?

Hej. Min dotter har en provanställning och har jobbat ca 20 timmar i veckan. På avtalet står det ”vid behov ” då hon inte hade fått några dagar i schemat så la hon sig som otillgänglig i en vecka på grund av semester (ca 12 dagar innan avresa) och får då en utskällning att så kan hon inte göra Vem har rätt här? Tacksam för svar Mvh X

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS). Om det finns kollektivavtal i din dotters anställning kan det påverka hennes situation. Jag kommer hänvisa nedan till paragrafer som kan påverkas av kollektivavtal enligt LAS.

Tolkning av omständigheter och fråga

Din dotter har skrivit på ett provanställningsavtal där hon ska arbeta “vid behov”. Hon har jobbat 20h i veckan ett tag men har lagt in sig om otillgänglig en vecka cirka 12 dagar innan avresa utomlands. Hon får då en utskällning för detta och arbetsgivaren säger att hon inte får göra såhär. Du undrar nu vem som har rätt.

Regler som påverkar provanställning

Provanställningar regleras bland annat i 6§ LAS och 31§ LAS. En provanställning får maximalt ha en prövotid på sex månader (6§ 1st LAS) och detta får inte avtalas bort genom kollektivavtal då det inte nämns som möjlighet i 2b§ LAS.

Om arbetsgivaren inte vill att din dotter ska jobba kvar efter provanställningen måste arbetsgivaren lämna besked till motparten innan prövotidens utgång, 6§ 2st LAS. Detta kan avtalas bort eller ändras genom kollektivavtal. En provanställning kan också avbrytas före prövotidens utgång om inte något annat har avtalats, 6§ 3st LAS. Giltigheten av att avsluta en provanställning kan inte prövas rättsligt, det vill säga om det fanns giltiga skäl för att avsluta den. Detta betyder att både din dotter och arbetsgivaren kan avsluta anställningen om någon känner för det. Provanställningen kommer övergå till en tillsvidareanställning om arbetsgivaren eller din dotter inte lämnar något besked om att provanställningen inte ska fortsätta, 6§ 2st LAS

Det finns ett krav på arbetsgivaren att ska ge besked till din dotter två veckor i förväg innan om provanställningen ska i avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning, 31§ 1st 1m LAS. Om hon är fackligt organiserad ska arbetsgivaren samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör, 31§ 1st 2m LAS. Arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet, 31§ 2st LAS. Om arbetsgivaren kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig, både för uppkomna skador och för att bryta mot brottet i sig, 38§ 1 och 2st LAS.

Vem har rätt?

Utskällningen berodde på att arbetsgivaren förväntade sig att din dotter skulle kunna hoppa in vid behov. Nu har din dotter inte uppfyllt denna förväntningen. Hon riskerar därför att inte få en förlängd provanställning i framtiden av chefen eftersom chefen verkar missnöjd med henne. Då gäller reglerna ovan för detta. Däremot finns det ingen direkt skyldighet att jobba, då “vid behov” tolkas som att hon hoppar in om hon kan.

Chefen har på ett vis därför fel när denne säger att hon inte “kan göra såhär”. Hon kan handla på det viset hon gör men riskerar då att få ta konsekvenserna av att inte få en fortsatt provanställning. Din dotter kan inte bli skadeståndsskyldig för hon inte dyker upp på jobbet under en provanställning (se 38-39§§ LAS).

Vad kan ni göra nu?

Behöver du mer uppföljning eller har fler frågor kan du boka tid med en av våra jurister eller ställa en till fråga (länk för bokning finns här).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare