Vad gäller vid överlåtelse av hyreskontrakt till sambo?

Min sons sambo sa för en tid sedan muntligen upp sin del av hyreskontraktet för deras gemensamma lägenhet. Värden bekräftade uppsägningen i ett sms och sa också att denne behövde en skriftlig uppsägning. I och med det skulle hon ha tre månaders uppsägning som slutar gälla i den stund som det nya kontraktet, utställt på min son, blir påskrivet och inskickat. Detta är gjort men hon vägrar skriva på uppsägningen förrän hon flyttat alla sina saker som står i ett förråd tillhörande lägenheten. En tid var bestämd när avflyttningen skulle ske, men ingen kom. Efter ett par timmars väntan frågade min son när hon kommer. Fick till svar att hon är sjuk vilket motbevisas av att hon lagt ut på sociala media att hon har mellomys hos en kompis och äter pizza. En utflyttning tycker jag är viktigare och därför anser vi att hon ljugit om sjukdom och vi misstänker att hon har för avsikt att inte flytta ut alla sina saker, eller vänta så länge som går. Eftersom min son vill kunna bruka lägenheten (och enligt ett liknande fall på denna siten) ansåg vi att hon inte hade rätt till lägenhetsnyckeln. Vi ringde polisen som tyckte att vi hade rätten att kräva tillbaka den. Speciellt sedan hon dagen innan blivit folkbokförd på annan adress. Hon vill inte lämna den ifrån sig och vaktmästaren har nu bytt lås.

Men vad gäller egentligen? En muntlig uppsägning är gjord och nytt hyreskontrakt är skickat till hyresvärden. Har hon rätt att ha kvar sina saker? Ska hon då betala hyra? Gäller uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din son har rätt att byta lås så att den före detta sambon inte längre har tillträde till lägenheten, samt om hon får ha kvar sina tillhörigheter i lägenhetens tillhörande förråd och om i så fall bör betala hyra för detta. Jag utgår även ifrån att lägenheten är en hyreslägenhet.

För att på bästa sätt besvara din fråga ska jag dela in den i tre delar.

1. Allmänt om hyreslägenhet och kontrakt
Det är fullt möjligt att överlåta sin del av lägenheten på sin sambo. Att det sker muntligen har precis lika bindande effekt som ett skriftligt avtal (1 kap. 3§ st2 avtalslagen). Det är dock svårare att bevisa ett muntligt avtal än ett skriftligt sådant, dock har ju i detta fall hyresvärden bekräftat det muntliga avtalet och uppsägningen i ett skriftligt sms som styrker detta. Det är dock helt i sin ordning att hyresvärden även kräver ett skriftligt uppsägningsavtal. Således är det skriftligt bevisat (via sms) att hennes intention är att säga upp sin del av kontraktet, och att hon inte avser att bo kvar i lägenheten trots att uppsägningsavtalet inte är påskrivet ännu.

2. Får man byta lås, trots att hon inte skrivit på kontraktet?
Då hon inte bor i lägenheten längre, och dessutom är folkbokförd på en annan adress, är det helt i sin ordning att byta lås till lägenheten.

3. Måste hon betala hyra för att hon brukar lägenhetens förråd och vägrar hämta sina tillhörigheter på utsatt tid?

Om din son skulle slänga hennes saker exempelvis på gatan, eller lägga dem på en plats där det finns risk att de försvinner, skulle han troligtvis bli ersättningsskyldig för dessa föremål. Hennes föremål bör således vara kvar i förrådet tills de hämtas. Då hon har fått tillfälle att hämta sina föremål men inte dykt upp, kan din son kontakta Kronofogdemyndigheten och ansöka om handräckning, vilket innebär att han ansöker om att Kronofogdemyndigheten ska avhysa henne från förrådet.

Din son kan dock kräva ersättning för ockupationen av förrådet, då sambon som ockuperar förrådet gör sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8§ brottsbalken), då hon genom att inte flytta sina saker rubbar din sons besittning till förrådet.

Om du har några följdfrågor, är du välkommen att kontakta mig via mail;
Lena.famulak@lawline.se

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare