Vad gäller vid omprövning och överklagande av försäkringskassans beslut?

Försäkringskassan säger att ärendet är stängt efter s.k. omprövning som inte godkände sjukskrivning. Nu gäller överklagande till förvaltningsrätten.

Finns det något prejudikat där ett stängt ärende öppnats? Stängda polisärenden kan ju öppnas om det framkommer nya bevis.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om olika typer av socialförsäkringar såsom exempelvis ersättning vid sjukskrivning finns i Socialförsäkringsbalken(SFB). Beslut som försäkringskassan har fattat får överklagas till förvaltningsrätten. Detta gäller dock först om personen först har begärt omprövning hos försäkringskassan. SFB 113 kap. 7 §, SFB 113 kap. 10 §.

När du begär omprövning av försäkringskassans beslut så tar dom del av dom synpunkter som du har lämnat, tar del av eventuella nya underlag, och gör sedan en ny prövning av ärendet.

Om försäkringskassan efter omprövning fattar ett beslut som du inte är nöjd med så kan du som sagt överklaga beslutet till förvaltningsrätten genom att gå till väga på följande sätt:

Skriv ett brev där du anger vilket beslut det gäller, hur du vill att beslutet ändras och varför. Ange också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer.Skicka ditt överklagande till omprövningsenheten, adressen framgår av omprövningsbeslutet.

Om du anlitar ett ombud ska du ange ombudets namn, adress och telefonnummer. Domstolen tar ställning till om det behövs en skriftlig fullmakt och om den måste visas upp i original.

Det kursiverade är taget från försäkringskassans hemsida. https://www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/om_du_inte_ar_nojd

Du ska alltså skicka överklagandet till försäkringskassan och inte till förvaltningsrätten. Försäkringskassan prövar sedan endast om ditt överklagande har kommit in i rätt tid, vilket innebär två månader från det att du fick del av beslutet. SFB 113 kap. 20 §. Om överklagandet har kommit in i rätt tid så skickas allt material över till förvaltningsrätten som sedan används som underlag när dom prövar överklagandet i sak.

Om du inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut så kan du sedan överklaga detta till kammarrätten, det krävs dock så kallat prövningstillstånd för att kammarrätten ska ta upp målet vilket innebär att det inte är säkert att du kan få din sak prövad där. SFB 113 kap. 16 §.

Sammanfattning

Ovanstående är alltså den gång som gäller vid överklagande av försäkringskassans beslut. Detta ärende är alltså inte slutligen avgjort innan beslutet har vunnit laga kraft vilket det gör när fristen för överklagande löper ut. Att försäkringskassan säger att ärendet är stängt innebär antagligen bara att dom inte har valt att ändra på beslutet vid sin omprövning och dom därför inte kommer att befatta sig med ärendet något mer. Det hindrar inte att du överklagar beslutet till förvaltningsrätten som sedan tittar på innehållet i ärendet igen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare